پایش خدمات کتابخانه از طریق نظرسنجی از کاربران کتابخانه از طریق ارائه فرمهای طراحی شده و تجزیه و تحلیل انجام میگیرد. در گام بعدی این سنجش به صورت درون سازمانی از طریق ریاست، مدیریت، حراست، امور اداری، معاونت آموزشی و پژوهشی مرکز انجام میگیرد تا خدمات و فرآیندهای ارائه شده، عملکردها، نقاط قوت، نقاط ضعف، محدودیت منابع و بودجه، امکانات و عملکرد کارکنان بررسی میگردد. ارزیابی برون سازمانی هر سه ماه از طریق ارسال عملکرد کتابخانه به دانشگاه انجام می پذیرد . وسرانجام پایش نهایی از طریق وزارت متبوع انجام میگیرد تا با آگاهی از پتانسیل ها، فرصت ها و محدودیتها، کیفیت خدمات ارائه شده به بالاترین سطح خود برسد.